Startsida

7 jan. 2016

Gudomligt god stek

Hej,
Stackars Vincent är fortfarande sjuk, än så länge har febern inte gett med sig. Tur att han dricker vatten och sover en hel del så snart borde den ge med sig.

Igår var Anders iväg nästan hela dagen, först så cyklade han MTB med en kompis i Änggården här i Göteborg och sen blev det jourutryckning med jobbet. Men till slut fick jag lämna huset och komma ut i det goda kalla vädret som vi hade igår. Fick värsta vårkänslorna då solen var framme hela dagen.

Skönt att komma ut och köra skiten ur mina ben. Blev ett pass på gymmet. Gjorde 90 st utfall och 90 st benböj med 6 kg hantlar i varje hand. Puh! Snacka om spaghettiben.... Körde igenom även resten av kroppen men gav inte järnet med överkroppen för den kommer att få jobba ikväll efter jobbet.

Men jag gjorde en ny rätt i min Crock-Pot igen, denna gång blev det en fransyska. Oj oj vad gott det blev! Måste bara säga att jag tycker verkligen om denna "pryl". Man laddar den på morgonen, ställer in timern och klart. Sen så fixar man tillbehören när den är klar. Perfekt för mig helt enkelt!

Crock-Pot Fransyska - typ en stek
4 portioner

1,3 kg Fransyska
1 stor gul lök
3 st stora vitlöksklyftor
1 msk tomatpure
1 msk olivolja
en skvätt Tamarisoja
salt, peppar

Skiva löken och vitlöken, lägg längst ner i Crock-Pot. Häll i olivolja, tomatpuré och en skvätt Tamarisoja och rör runt. Salt och peppar. Torka av köttet, klappa in lite salt och peppar. Lägg ner köttet överst i din Crock-Pot. På med locket och ställ in timern på 8 timmar.

När det är ca 30 minuter kvar på tiden så fixar du med alla tillbehör. Jag serverade ugnsrostade grönsaker - morötter, rödlök och broccoli. De tar ca 25 minuter i ugnen 225 grader.
Sen gör jag en vanlig brunsås till, tog lite sky från Crock-Pot till såsen.

Brunsås
4 portioner

3 dl grädde
1 dl sky från steken
ca 2 msk kalvfond
en skvätt Tamarisoja
ca 50 gram philadelphiaost (eller en stor klick)
salt, peppar

Koka upp grädden, tillsätt allt. Rör runt tills osten smälter och sänk sedan värmen på plattan. Låt stå och dra sig på 1:an. Ha i lite salt och peppar. Smaka av.

Lägg i alla grönsaker

Köttet sist och på med locket, ställ in timern

Skär upp köttet när det är klart

Allt är klart, bara att äta
Smaklig måltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar