Startsida

4 aug. 2014

Kokt torsk med spenatsås och smörstekt vitkål

Hej
Äntligen har jag börjat jobba igen..... eller inte, var så himla trött i morse när klockan ringde. Kan säga att det var super svårt att somna igår, så himla kvavt. Man bara väntade på en urladdning men tyvärr kom den inte då... den kom idag. För idag har det regnat nästan hela dagen men nu kan man andas igen. Det är svalt och skönt!

Men det som är skönt är att få rutiner igen, äta mina 2 ägg till frukost, liten lunch på jobbet och sedan en mer stadig middag hemma. Så idag har jag även hunnit med att träna först på gymmet, Cxworks och sen ut och löpträna med Anders. Han jagade mig så att jag kom under 30 min på 5 km - vi sprang på 29:51 så jag är super nöjd. Han fick putta på mig när vi sprang uppför den värsta backen. Måste erkänna att det underlättade grymt men pulsen var nog i topp, fick lock för öronen. Min puls och GPS klocka har dött, måste byta batterier annars hade jag sett hur högt jag låg.

Innan jag drog iväg till gymmet gjorde jag middag åt svärmor, Vincent och Anders. Det blev en ny rätt som jag har hittat i lchf-bilagan, Allt om LCHF. Grymt bra recept i den tidningen!
Även detta var jätte gott, blev lite förvånad över spenatsåsen.

Kokt torsk med spenatsås och smörstekt vitkål
4 pers

70 g bladspenat
smör
2 dl crème fraiche
saft från 1/2 citron
salt och peppar
en klick Philadelphia ost
300 g vitkål
600 g ryggfile av torsk

Fräs bladspenaten i smör i en kastrull. Tillsätt crème fraiche och citronsaft. Mixa såsen slät och smaksätt med salt och peppar, tillsätt en lagom klick med Philadelphia ost. Rör om så att den smälter. Sänk värmen och låt stå och sjuda.
Strimla vitkålen och smörstek den, tillsätt salt och peppar. Stek den tills den mjuknar.
Lägg fiskbiten eller bitarna i en stor kastrull och häll kokande vatten över. Lägg på locket och låt stå på plattan på svag värme. Fiska sedan upp fisken och håll den varm.
Servera fisken sedan med den frästa vitkålen och spenatsåsen.
Mums!

Inte världens bästa bild men oj vad gott det var =)
Vincent fick kokt potatis till och han mumsa det i sig allt. Perfekt, denna gör vi igen.

Kom på att jag missade att lägga upp den inlagda rödlöken som jag gjorde i helgen. Kan säga att idag när jag hade med mig den på lunchen, oj oj så gott. Tips tips som tillbehör!


I denna burk har jag skivat 4 st rödlökar och lagt de i denna glasburk.
Lagen som de ligger i är gjord på 1/2 dl ättikssprit 12%, 1 dl honung och 2 dl vatten.
Rör runt så att honungen smälter och häll den sedan över rödlöken. Låt stå i kylskåpet.

kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar