Startsida

21 jan. 2016

Dags att börja planera köksträdgården

Det är strax dags att börja planera inför sommarens odlingar i köksträdgården. Förra året odlade jag kålrabbi, broccoli, blomkål, kålrot, spenat, grönkål, vitlök, ruccola, morötter, palsternacka, gul lök och rödbetor.

Broccolin från förra sommaren


Vitlök satt jag i höstas igen, en hel pallkrage så jag hoppas att det blir massor för de från förra året var super goda. Den gula löken blev inte bra, fick mask i allt utom 5 st så vi får se ifall jag sätter det igen.

Det jag vet att jag ska odla är:
Kålrabbi
Broccoli
Spenat
Grönkål
Morötter
Palsternacka
Rödbetor

Sen har jag sedan tidigare persilja och diverse kryddor som kommer år efter år. Dill tänkte jag sätta fast på en ny plats eftersom det inte tog sig förra året. Men tanken är att jag ska även odla tomat och gurka. Önskar mig ett växthus....

Köksträdgården med alla pallkragar
Hallonhäcken hoppas jag tar sig till denna sommar, för förra sommaren blev det typ 15 st hallon men vi fick desto mer jordgubbar. Älskar att plocka bär ute i trädgården, fylla frysen eller bara äta upp de med lite vispad grädde. Såå lyxigt!

Vi har hallon, vinbär, jordgubbar, björnbär, blåbärs och krusbär. Sen har vi även sparris - grönsparris som kommer år efter år. Så fram till midsommar äter vi dagligen grönsparris. Tänkt vilken lyx att gå ut och skörda lite sparris. Ibland skördar jag både morgon och kväll.

Sparris från trädgården




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar