Startsida

18 juni 2014

Lax med fetaoströra och blomkålsris

Hej,
jag har sålt två stolar som vi haft hemma via en köp och säljsajt på facebook. Swich sa det så var de sålda. Perfekt - enkelt och de kom hem hit och hämtade stolarna. En tripp trapp mindre och en IKEA retrostol borta. Så nu har jag även lagt ut Vincent gamla hockey kit och skridskor till försäljning. Håll tummar och tår att de blir sålda. Tänkte att vi skulle rensa ut lite så vi kan göra om i gäststugan och på kontoret. Men som sagt var så behöver vi bli av med lite.....

Lax med fetaoströra och Blomkålsris

4 laxfiléer
1 paket fetaost
Timjan
1 crème fraiche
salt, peppar

Sätt ugnen på 200 grader
Smula ner fetaosten i en bunke, blanda samman med crème fraiche, timjan, salt och peppar.
Smaka av, ev behövs det mer timjan - jag tog min från trädgården så det är svårt att säga hur mycket.

Lägg laxfiléer i ugnssäker form och bred över fetaoströran. In i ugnen och låt den vara där i ca 15-20 minuter. Under tiden laxen är i ugnen river du blomkålen. Stek den sedan i rikligt med smör, tillsätt vitlök, salt, peppar och lite chilipulver. Stek tills blomkålen mjuknar.

Klart att servera med en grönsallad, avokado, tomat och oliver med lite olivolja över - mums!
Fast jag missade salladen, var för hungrig.



Blev en perfekt matlåda till mig på jobbet sedan. Jag lägger dessa i två olika matlådor just för att det tar olika fort för det att bli varmt. Blomkålen tar typ 1 min medan laxen tar lite längre.

Sen har vi varit och handlat en ny bokhylla som jag ska ha i köket. Lite lantligt stuk på den kan man säga. Passar perfekt vid vår lilla vägg mellan fönstret och altandörren. Har ställt dit lite uppläggningsfat som jag använder hela tiden, lite kokböcker mm. Blev super bra, sååå nöjd!


Imorgon är det dan före midsommar, har massor på schemat att göra....
Lägga in sill
Göra sushi
Förbereda en rotfruktsgratäng med morötter, palsternacka, kålrabbi, rödbeta - kommer använda samma recept som Janson tänkte jag.
Lägga köttet i marinad
Göra rödbetssallad med chevré ost.
Sen är det säkert massa mer som jag inte kommer på just nu.

På midsommar ska vi först på midsommar firande i Bunketorp, Lindome och sen på kvällen ska vi hem till ett par vänner till oss där vi kommer att grilla och bara mysa, snacka skit. Helt underbart enkelt. Vi vuxna får parata medan barnen leker och sköter sig själva.... perfekt!

Jag kommer garanterat att dokumentera all midsommar mat men jag uppdaterar nog inte bloggen förrän efter midsommar.

Glad midsommar alla läsare!
kram kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar