Startsida

26 mars 2014

Thai a´la Pernilla

Hej,
igår gjorde jag en sån himla god thai med lax. Det skulle gå fort, enkelt och gott. Så jag tog vad jag hade hemma. Jag och Vincent skulle iväg till gymmet för att jag skulle gå på ett CXworks pass. Så jag tog lite vitkål, fänkål, ingefära, broccoli, groddar - wokade i lite olja, soja, kryddat med lite sesamfrön och chiliflakes. Mums va gott det blev, till det stekte jag lite lax......




3 små laxbitar som jag delade på och stekte i smör på lagom värme
Salt, peppar

Wokgrönsaker
1 bukett broccoli - dela i små buketter
Vitkål, en halv halva - strimla
Fänkål, liten - strimla
Riven färsk ingefära
Groddar
ca 2 tsk sesamfrön
ca 1 tsk Chiliflakes
Olja
ca 1,5 - 2 msk Soja

Jag hällde olja i pannan och ner med alla grönsaker, rör runt.
Tillsätt alla kryddor och sojan, rör runt
Låt det stå och dra till sig lite på svag värme.


Under tiden steker du laxen i en stekpanna med smör.
Så himla fort gick det och super gott blev det.

Sen idag när jag kom hem var jag helt själv, Anders iväg och Vincent hos en kompis. Hade tänkt passa på att ut och springa men det blev inte av..... blev att röja i köket och sedan börja på maten. Precis då ramlade Vincent och hans kompis in. Ja ha, då fick jag 2 st 7 åringar till middagsbordet..... oj vad det pratades, flamsades osv..... men de fick i sig all mat till slut.

Jag hade gjort stekt kyckling, kålrotspommes och klyftpotatis till barnen.
Jag älskar kålrotspommes! Tänk att det kan vara så gott.

Kycklingmarinad
Olja
Soja
2 vitlöksklyftor
salt, peppar

Jag lät kycklingbitarna att dra i denna marinad i ca 1h innan jag stekte kycklingen i lite smör i stekpannan.
Innan jag gjorde marinaden gjorde jag ordning kålroten och slängde in den i ugnen på 200 grader i 25 minuter och tillsammans med kålroten hade jag även Vincent potatisklyftor.




Tyvärr hann jag inte ta kort på maten eftersom jag håll på att serva 2 st småkillar med mjölk, ketchup osv..... jag hade helt enkelt fullt upp! ha ha ha
Så mycket tok det kommer ur deras munnar och deras funderingar.... man undrar vad som försiggår där inne. ha haha

Vincent sover, Anders är fortfarande borta. Soffan och TV för mig själv, hmm undra vad jag ska se på?

Ha en trevlig kväll!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar