Startsida

2 feb. 2014

Köttgryta

Hej,
så tog även denna helg slut men den kommer att avslutas med ett pass hockey för mig med de andra mammorna! Så skoj!!

Igår tittade vi på mello, men vilken skit rent ut sagt.... fy har vi inget bättre än så?
Vi får hoppas på de andra deltävlingarna om vi nu kommer att kolla.

Idag har vi varit och simmat på Streteredsbadet en stund. Lagom med folk, Vincent fick träna på simma på rygg och mage. Han börjar blir såå duktig nu, vår lilla fisk.

Sen hade jag hoppats på att Vincent förkylning skulle ha släppt nu men jag tror att han fått öroninflammation istället.... grr, blir att ringa hans doktor igen för ett besök och en koll. Är grymt irriterade att varenda liten bacill ska fastna på han.... fast jag kan ju inte hålla han isolerad heller! Balansgång hela tiden!

Men nu på eftermiddagen har vi gjort världen godaste mat, köttgryta på det köttet jag köpte hos bonden, högrev. Testade receptet som Anna-Karin bjöd oss på förra helgen, fast jag kryddade lite mer tror jag och lät den stå längre på spisen.

Sen till efterrätt gjorde jag semlor, från Åse recept 56kilo.se . Smarrigt värre blev det!

Köttgryta
8 portioner

250 gram champinjoner
2 paprikor i olika färger
2 paket bacon
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 kilo högrev
5 dl vatten
1,5 dl rött vin
8 msk oxfond - smaka av eftersom, det är nämligen 5 msk i receptet med då blev det smaklöst tyckte jag.
1 mellan stor kålrot
4 st morötter
3 dl grädde
2 msk tamarisoja
1 färsk timjan
salt och peppar
smör att steka i.

Fräs bacon och finhacka lök samt vitlök med bacon, skivade champinjon och paprika. Lägg sedan på ett fat.
Skär köttet i bitar ca 3-4 cm stora. Bryn i smör i samma panna. Stek i omgångar så att köttet inte kokar. Stek då på hög värme!
Lägg över köttet i en gryta tillsammans med vatten, vin och fond. Låt koka i ca 30 min.
Skala under tiden morötter och kålrot, skär i stavar eller bitar. Lägg sedan ner rotfrukterna i grytan när de 30 min har gått. Låt koka ytterligare 30 min.
Rör ner grädde och finhackad timjan och även grönsaks- och baconfräset. Låt allt koka ihop under ca 5 min. Smaka av med salt och peppar och ev mer fond. Det var här jag la till ca 3 msk oxfond och lite mer soja.
Småputtra i ytterligare 5 min.
Servera som den är, så himla god.

Vi kompletterade med stekt blomkålsris smörstekt med vitlök och parmesan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar