Startsida

18 feb. 2014

Höstsoppa

Hej hej

nu har jag precis kommit hem efter ett härligt pass på gymmet. Det blev 30 min cxworks och sen sprang jag på löpbandet 5 km och efter det körde jag lite armar.  Man är helt slut när man är klar med oj så härligt. Känns att jag har kommit in i det nu, inte lika obekväm bland alla hantlar o stänger.... ha ha ha

I söndags kväll gjorde vi en höstsoppa som är barnvänlig, enkel och god. Man kan även köra den lite tjockare så blir det mer som en gryta.




Höstsoppa
4 pers

600 g köttfärs eller blandfärs
10 st medelstora champinjoner
smör
1 gul eller röd paprika
2 gul lök
2 msk dragon
3 st vitlöksklyftor
3 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré
6 dl grädde
2-3 dl vatten
salt och peppar
persilja

Crème fraiche till servering

Börja med att dela champinjonerna och stek de rikligt i smör tills de får en fin gyllene färg.
Lägg över i en kastrull.
Stek köttfärsen och löken tillsammans och lägg sedan över i kastrull.
Häll i alla grädde och kryddor i kastrullen, rör om och låt koka upp. Om den känns tjock häll i mer vatten.
Låt koka upp och sänk värmen och låt dra sig på låg värme i ca 20 min.
Häll sedan över lite persilja.

Om du gör den tjockare kan du även ha till blomkålsris och äta som en gryta.


Annars hittills i veckan har vi ätit rester, rätt skönt att rensa kylskåpet, istället för att slänga.
Men i morgon blir det ny mat att laga!

Ha en go kväll!
kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar